Tuesday, May 25, 2010

kayuhan santai KAPAR-KUALA SELANGOR




basikal dah lama gantung. last aku kayuh rasanya tahun 2005. tak ade kawan nak kayuh. start masuk pusat ko, maka terjumpa la rakan-rakan yang sekepala.
segala benda kami buat, kayuh, daki gunung, masuk gua, bermacam benda. cuma kami ni tak la terlalu extreme menghabiskan duit untuk riadah. kami cari riadah yang fun, menyihatkan badan, otak, mencabar dan tak mengeringkan poket. yang costing ni sekali-sekala ja. tapi selagi dapat buat benda yang out of field as a government servant, dan enjoy, ada masa dan kesempatan. kami buat...

cita kayuh kapar - kuala selangor ni, awal tahun ari tu. kengkawan tau-tau ajak kayuh. aku plak free, bicycle ja lama tak service. maka cepat-cepat aku btindak. cari aksesori yang patut.
aku hantar keta pegi cat. so kena tumpang bicycle aku kat dalam kereta kawan aku ( akmal ). bila dah take-off suma tayar muat juga dua biji bicycle kat dalam kenari member aku nih. sebiji racing aku, sebiji lagi mountain bike dia. pastu pagi-pagi lagi kami dah gerak ke pekan kapar. breakfast dulu, sebelom bkumpul kat tempat yang djanjikan.

sampai tempat bkumpul kat taman di kapar tu, suma bawak turun basikal. masa aku bawak turun beskal aku, member aku (azhar) tegur, "dah berapa lama gantung, nat?" ( refer kat beskal aku la tu ) "4 tahun" aku jawab. bukan apa, beskal orang lain suma bkilat2 lagi. yang aku sorang ja kelabu asap. dah siap pasang semua tayar n setup barang, balau ( azhari ) melaung, " tanduk jugak..." (refer beskal aku lagi.) maksudnya , racing. tiga orang ja naik racing hari tu. yang lain suma mountain. hisham tanya aku, "ko dah brapa lama tak kayuh?" ( mmg nampak sgt beskal aku kelabu asap) takpa la, balik kayuh nanti, aku basuh.. huuu
dah mula kayuhan, aku layan pelan-pelan. dah dekat lima tahun tak kayuh ni, tak bleh trus paksa. so aku ikut ja pase kengkawan. yang laju, aku biar ja. tapi rasa terseksa jgk la. rasa macam nak berenti penat ja. tapi aku kuatkan mental. aku layan jugak. dah masuk kilometer ke 23, kawan berenti kat petronas mana ntah. Alhamdulillah..
lepas rehat kejap, kami sambung. aku layan kayuh ja. aku dapat maintain tak henti cycling. aku rasa kalau aku stop kayuh, maybe aku akan penat nak mula balik. so aku keep kayuh. n aku sampai jugak ke destinasi. kaki bukit melawati. yang nyatanya walau aku 5 tahun tak kayuh, bukan aku orang yang terakhir sampai..
masa stop kat situ, aku nampak kedai jual prepaid, aku pun berjalan nak kesitu beli topup untuk wife, takut kalau ade kecemasan, dia tak dapat contact aku. masa melangkah turun dari atas divider jalan ke jalan tar. kaki aku tetiba longlai, nasib baik sempat control, kalau tak,,/ mau melutut aku kat atas tar tu. penangan 5 tahun tak kayuh..
 rakan2 semua dah sampai, rehat sekejap. ade group bbudak upm kayuh jgk. program ape ntah. lps tu kami mula kayuh naik bukit melawati. aku rasa macam nak turun tolak ja. 5 tahun tak kayuh pas tu terus bukit camni. mak aih... tapi control, akhirnya jaya.
 sampai kat atas, ramai budak upm tu, kitorang buat donno ja. yang aku rasa macam tak best tu. ade sorang budak ni, UPM la. taw2 datang kat kitorang, cita pasal dia main beskal kayuh 30km sehari, pastu cita macam2 pasal beskal. kata beskal dia tukar inilah, itulah. kami buat layan dengar je la.. nak halau karang kesian. pastu masa bbedak upm ni nak turun, dia datang kat kitorang bawak beskal dia. tunjuk. member2 aku nak gelak. tapi tahan. aku rasa nak sepak. pun tahan. bukan aku ja, yang lain pun sama. aku ingat beskal aku p skolah menengah dulu lagi elok. dah la budak tu boroi, kata kayuh 30km sehari. kawan2 aku analisis, konklusinya,.... biar la.. budak. hahahaha, kami gelak jaa
 pastu, bergambar.. kami melepak hilangkan lelah.
layan pic s ya..

balau, aku , zack, zaihan , sham

No comments:

Post a Comment